Clarins Doux Exfoliant / Gentle Exfoliator


De Clarins Doux Exfoliant of Gentle Exfoliator (€ 33,50) is één van de meest bekende producten van Clarins. Het wordt in Europa verkocht als de Doux Exfoliant, Lotion de clarté of Gentle Exfoliator, Brightening Toner, maar is onder andere in Noord-Amerika en Oost-Azië bekend als onderdeel van de Bright Plus HP lijn, waar het Gentle Renewing Brightening Peel heet. 

De Doux Exfoliant moet voor een frisse en stralende huid zorgen doordat de bovenste huidlaag op een zachte wijze wordt geëxfolieerd, terwijl de aanmaak van nieuwe huidcellen wordt gestimuleerd, wat leidt tot een egale teint. 

Deze toner van Clarins is zo’n populair product omdat het een lotion is die glycolzuur (AHA) en salicylzuur (BHA) bevat - het is dus eigenlijk een exfoliant. Oorspronkelijk is deze toner dan ook bedoeld om één a twee keer per week te gebruiken, maar hij is zo mild dat veel mensen hem dagelijks gebruiken en het nu bekend is geworden als een product dat makkelijk in een skincare routine past. 

Ingrediënten
De basis van deze toner is net zoals die van veel andere toners water, alcohol en glycerine. Alcohol wordt vaak negatief belicht omdat het de huid zou uitdrogen, maar anderzijds zorgt alcohol er vaak ook voor dat andere (effectieve) ingrediënten beter door de huid kunnen worden opgenomen. In deze toner staat alcohol als tweede ingrediënt op de lijst, wat betekend dat er een redelijk grote hoeveelheid alcohol in zit. Persoonlijk ben ik geen tegenstander van alcohol in skincare, maar vind ik het wel jammer dat het zo hoog op de lijst te vinden is. 

De AHAs in deze toner zijn glycolzuur (glycolic acid) en wijnsteenzuur (tartaric acid), en deze staan allebei vrij hoog op de ingrediëntenlijst. Clarins vermeld de exacte percentages niet, maar de toner bevat waarschijnlijk wel effectieve concentraties van deze ingrediënten. Glycolzuur is een AHA die de huid makkelijk kan penetreren en daardoor de huid effectief kan hydrateren en exfoliëren. Van glycolzuur alleen schat Beautypedia in dat er een concentratie van 2 % in deze toner zit, wat niet genoeg is voor exfoliatie (maar wel voor het hydrateren van de huid). Er zit echter ook wijnsteenzuur in de toner, en samen zijn de AHAs waarschijnlijk wel in staat de huid effectief te exfoliëren. Wijnsteenzuur is een zachte exfoliant vergelijkbaar met andere AHAs, en succesvol gebleken bij het behandelen van acne bij regelmatig gebruik.

De toner bevat ook salicylzuur. Dit ingrediënt staat net niet in het 1/3e gedeelte van de lijst. Toch denk ik dat de concentratie effectief is, en waarschijnlijk rond de 0,5 % en 1,5 % ligt. Salicylzuur is een heel effectief en nuttig ingrediënt voor de onzuivere huid, omdat het de huid exfolieert en in olie oplosbaar is. Hierdoor is salicylzuur bij regelmatig gebruik in staat whiteheads en blackheads (en dergelijke onzuiverheden) te voorkomen. 

Clarins probeert altijd goede kwaliteiten van planten in haar producten te verwerken, en ook in de Doux Exfoliant zitten een aantal plantenextracten, namelijk: 
- Tamarinde extract, een anti-oxidant dat oplichtende kwaliteiten heeft en ook hydraterend schijnt te werken
- Witte dovenetel extract, een ontstekingsremmende anti-oxidant
- Gewone vlier extract, een anti-oxidant met flavonoïden en anti-inflammatoir werkt
- Vijgcactus extract, een extract dat de huid moet beschermen
- Huidboom extract, dat helend en verzorgend is voor de huid

Verder bevat de Doux Exfoliant arginine, een aminozuur dat als anti-oxidant werkt, en ingrediënten die de huid hydrateren en de huidbarrière versterken. Tot slot zitten er kleine hoeveelheden bindmiddelen, oplosmiddelen en conserveermiddelen in de toner. 

Mijn mening
De Doux Exfoliant heeft een zekere handleiding in gebruik. Zo mag je het volgens Clarins één tot twee keer per week gebruiken, op een wattenschijfje aanbrengen en over je hele gezicht en nek aanbrengen. Vervolgens moet je het product een minuut laten inwerken en intrekken, om met je overige skincare routine verder te gaan. 

De toner bestaat uit een doorzichtige, iets dikkere vloeibare substantie die je op een wattenschijfje over je gezicht kan halen. De toner zal niet meteen dode huidcellen meenemen op het wattenschijfje, maar laat op mijn huid eerder een zacht, gehydrateerd laagje achter. Ik merk niet meteen dat mijn huid dramatisch zachter is geworden, maar merk wel een (klein) verschil de volgende ochtend. Pas als je de toner regelmatig gaat gebruiken (minimaal drie tot vier weken, denk ik) merk je veel verschil.

De Doux Exfoliant is één van de eerste skincare producten die ik heb gekocht, toen mijn huid net onzuiver begon te worden (in 2010). Sindsdien heb ik deze exfoliant altijd opnieuw gekocht. Momenteel gebruik ik hem niet zoals Clarins beschrijft dat je hem moet gebruiken. Ik gebruik hem namelijk als tweede toner, over mijn MAC Lightful Softening Lotion heen. Ik breng hem dagelijks, zonder wattenschijfje, gewoon als een lotion aan. Ik merk dat mijn huid er zuiverder en zachter van wordt, en ik vermoed dat het ook (in combinatie met SPF en een dark spot corrector) helpt bij het egaliseren van mijn huid. 

Ik vind het persoonlijk één van de beste exfolianten omdat de Doux Exfoliant erg mild is op de huid. Hij bevat alcohol, maar voelt heel hydraterend aan op de huid waardoor het mijn huid totaal niet irriteert. Ik zou hem iedereen aanraden, maar vooral mensen die net beginnen met exfolianten. De Doux Exfoliant bevat zowel glycolzuur als salicylzuur, dus het is vooral nuttig voor mensen die zowel een zuivere als stralende huid willen. Qua huidtype denk ik dat de toner overal wel bij past. Hij is behoorlijk hydraterend, dus erg geschikt voor de droge huid, maar ook voor mijn vette huid is het niet teveel.  

Meer informatie?

Ingrediënten
AQUA/WATER/EAU • ALCOHOL • GLYCERIN • BUTYLENE GLYCOL • TROMETHAMINE • GLYCOLIC ACID • PPG-5-CETETH-20 • TARTARIC ACID • CELLULOSE GUM • ARGININE • TAMARINDUS INDICA EXTRACT • DISODIUM EDTA • SALICYLIC ACID • LAMIUM ALBUM FLOWER EXTRACT • PARFUM/FRAGRANCE • SAMBUCUS NIGRA FLOWER EXTRACT • HYDROLYZED OPUNTIA FICUS-INDICA FLOWER EXTRACT • PHENOXYETHANOL • SORBIC ACID • MIMOSA TENUIFLORA BARK EXTRACT • SODIUM BENZOATE • ETHYLHEXYLGLYCERIN • POTASSIUM SORBATE • BENZYL SALICYLATE • GERANIOL • CITRONELLOL • BENZYL BENZOATE • BUTYLPHENYL METHYLPROPIONAL • HYDROXYISOHEXYL 3-CYCLOHEXENE CARBOXALDEHYDE • LIMONENE • HEXYL CINNAMAL.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen