Clinique Clarifying Lotion 4


De Clarifying Lotion #4 van Clinique (€ 21,80) hoort bij het welbekende 3-Step Skincare System van Clinique als de tweede stap. Dit drie stappenplan van Clinique bestaat  uit een cleanser, toner en moisturizer en moet de huid reinigen, exfolieren en hydrateren. Het drie stappenplan is aangepast op vier verschillende huidtypes, waarvan #4 oily (vet) is. De Clarifying Lotion #4 is dan ook de toner (en exfoliant) van het drie stappenplan voor de vette huid. Hoewel de Clarifying Lotion bij het drie stappenplan hoort, is het product gewoon een toner en kan het dus ook apart worden gekocht en gebruikt.

Ik was ontzettend benieuwd naar dit product omdat het negatief wordt beoordeeld op Beautypedia, maar wel goede ratings heeft op Makeupalley. Zo zou 78 % van de mensen op Makeupalley dit product opnieuw kopen en heeft het een gemiddelde rating van 4 van de 5 sterren. Zonder de ingrediëntenlijst echt te bestuderen kocht ik dit product, en natuurlijk had ik dat achteraf gezien beter wel kunnen doen. 

Ingrediënten
De ingredientenlijst van de Clarifying Lotion #4 is kort en bevat eigenlijk geen hele slechte ingredienten, op één boosdoener na. Het tweede ingredient op de ingredientenlijst is namelijk alcohol. Er zijn verschillende meningen over of alcohol in skincare nuttig is voor de huid. Over het algemeen geld dat alcohol de huid kan uitdrogen maar veel wordt gebruikt in skincare vanwege de praktische voordelen (dunne substantie, mooie matte finish). Anderzijds zorgt alcohol ervoor dat andere (huidverbeterende) ingredienten vanwege de alcohol die in het product zit de huid beter kan penetreren, en dus effectief zijn voor de huid. 

Ik ben persoonlijk geen tegenstander van alcohol in skincare, maar ik ben ook geen fan van alcohol als tweede ingredient in skincare producten. Als er alcohol moet worden gebruikt, is het fijn als dit in zo een klein mogelijke hoeveelheid gebeurt.

De overige ingrediënten zijn wel positief. Het derde ingrediënt op de lijst is salicylzuur, een beta hydroxy acid. Salicylzuur exfolieert de huid door dode huidcellen te verwijderen, en is in olie oplosbaar. Hierdoor kan salicylzuur de porien indringen en onzuiverheden tegengaan en voorkomen. Het is effectief, maar ook zacht voor de huid doordat het een exfoliant is die de huid niet exfolieert. Daarnaast is salicylzuur heel veilig voor de donkere huid, gevoelige huid of huid met rosacea (bijvoorbeeld in tegenstelling tot glycolzuur, dat bij overmatig gebruik tot pigmentstoornissen kan leiden). De salicylzuur is overduidelijk het clarifying ingredient dat de huid verheldert.

Ook bevat de lotion witch hazel of toverhazelaar. Toverhazelaar is een anti-oxidant met verschillende kwaliteiten. Zo is het anti-inflammatoir en anti-bacterieel, en werkt het als een astringent. De zogenaamde tannins in toverhazelaar werken adstringerend en zorgen ervoor dat poriën verstrakken. Ook kan het verkoelend werken, en zelfs bij zonneschade helpen door roodheid in de huid ter gevolg van blootstelling aan de zon te verminderen. Hoewel het al deze positieve eigenschappen heeft, schijnt toverhazelaar ook irriterend te zijn wanneer je het te vaak gebruikt omdat het de doorbloeding van de huid negatief beïnvloed. Ook is er alcohol betrokken bij het bewerken van toverhazelaar, en bestaat de kans dat er dus alcohol bij het eindproduct van toverhazelaar zit. 

De overige belangrijkste ingrediënten in de Clarifying Lotion zijn hydraterend. Butylene Glycol en glycerine zijn allebei huidbevochtigers die de huid hydrateren en verzachten. Er zit een (zout) vorm van hyaluronzuur in, dat in staat is water aan te trekken en de huid (intens) te hydrateren. Daarnaast bevat de toner ingredienten om de pH waarde van de lotion in balans te houden en conserveermiddelen en kleurstoffen. 

Mijn mening
De Clarifying Lotion #4 is écht bedoeld voor de zeer vette, niet-gevoelige huid. Ik heb een zeer vette huid (waarbij de talg aanmaak een kwartier na het reinigen al behoorlijk overuren draait, en ik absoluut niet zonder een primer, poeder en blotting paper kan), maar ik vind de Clarifying Lotion #4 te sterk voor mijn huid. 

Zodra je de fles opent, ruik je een sterke alcohol geur. Zoals ik eerder heb gezegd ben ik persoonlijk niet tegen alcohol, en omdat de toner op alcohol na alleen maar goede, huid verbeterende ingrediënten bevat vind ik het acceptabel dat er alcohol wordt gebruikt zodat de goede ingrediënten beter tot de huid kunnen indringen. In dit geval zit er echt zo veel alcohol in, dat ik denk dat de hoeveelheid alcohol eerder wordt gebruikt voor het creëren van een zo mat mogelijke finish. De lotion zorgt dan ook voor een matte finish, maar alleen op de korte termijn. Ik geloof niet dat het dagelijks gebruik van grote hoeveelheden alcohol op de lange termijn goed zijn voor de huid. 

Toen ik deze toner gebruikte, had ik een periode waarin mijn huid door het gebruik van anti-acne producten gevoeliger werd dan normaal. Als ik dan deze Clarifying Lotion gebruikte, brandde mijn huid behoorlijk. De toner is dus zeker niet geschikt voor de gevoelige (vette) huid, maar alleen voor de huid die wel wat sterkers aankan. 

Het is verder wel een goede exfoliant, die mijn huid redelijk rustig en zuiver heeft gehouden. Omdat ik de toner niet prettig vond om te gebruiken op mijn wangen en kin, heb ik hem alleen op mijn voorhoofd gebruikt waar ik soms last heb van hele kleine onzuiverheden (geen ontstekingen, maar een soort bultjes). Als ik een paar weken dagelijks een AHA of BHA exfoliant gebruik gaan deze onzuiverheden weg, en toen ik deze Clarifying Lotion op mijn voorhoofd gebruikte bleef mijn voorhoofd zuiver. Ook gebruikte ik deze lotion op mijn hals en decolleté, en voelde dat helemaal niet geïrriteerd aan maar juist erg zacht en leek het zelfs alsof mijn hals iets egaler werd. 

Ik zou deze toner dus voornamelijk aanraden aan vrouwen die  voorstanders zijn van alcohol in skincare, die graag een matte finish willen, en die geen gevoelige huid hebben. Ik denk dat de exfoliant wel kan werken, maar je huid moet er goed tegen kunnen. Als dit het geval is denk ik dat de salicylzuur en toverhazelaar daadwerkelijk helpen bij het tegengaan van onzuiverheden en het exfolieren van de huid. Ook denk ik dat deze toner goed af te wisselen is met een hydraterende toner. Omdat deze toner salicylzuur bevat die de huid gevoeliger maakt voor de zon (gebruik dus altijd SPF in combinatie met dit product), zou je deze toner 's avonds kunnen gebruiken en 's ochtends een hydraterende toner. 

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Alcohol Denat., Salicylic Acid, Hamamelis Virginiana (Witch Hazel), Butylene Glycol, Glycerin, Trehelose, Sodium Hyaluronate, Sodium Hydroxide, Disodium EDTA-Copper, BHT, Phenoxyethanol, Benzophenone-4, Green 5

Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten