GoodSkin Labs Equinol Dark Spot Concentrate


GoodSkin Labs is een niche merk dat niet heel populair maar ook niet onpopulair is in Nederland. GoodSkin Labs hoort bij het moederbedrijf  Estée Lauder, maar wordt slechts in een paar Oost-Aziatische landen, de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland verkocht. GoodSkin Labs probeert haar producten aan te prijzen door te claimen dat zij in een categorie vallen waarbij cosmetisch met farmaceutisch wordt gecombineerd - de producten moeten dus zowel cosmetisch (makkelijk verkrijgbaar, mooi) als farmaceutisch effectief zijn. Het 'geheim' van GoodSkin Labs schijnt te zijn dat zij waardevolle en effectieve ingrediënten gebruiken net nadat het patent van andere bedrijven is verlopen. Daardoor zouden ze in staat zijn effectieve skincare voor een redelijke verkoopprijs te kunnen produceren.

Equinol is in 2012 gelanceerd en is een dark spot corrector met een serum-achtige textuur die ervoor moet zorgen dat donkere plekjes (hyperpigmentatie) met meer dan de helft zijn gereduceerd na drie maanden. Ik kocht dit product omdat de ingrediëntenlijst er heel goed uit zag, en was zo tevreden dat ik het product meerdere malen opnieuw heb gekocht.  


Ingrediënten
De basis van dit serum bestaat (naast water) uit siliconen, emulgators, oplosmiddel en vitamine C. Daarnaast staat ook hoog op de ingrediëntenlijst een anti-oxidant met oplichtende kwaliteiten. 

De siliconen zorgen voor 'houvast' in dit serum en geeft een zijde-achtige textuur. Daarnaast kan het hydraterend werken. De emulgators en oplosmiddelen zorgen ervoor dat de verschillende stoffen in het serum goed met elkaar kunnen mengen. De vorm van vitamine C die in dit serum zit is zeer stabiel en kan goed tegen licht en zuurstof - het  is dus geen probleem dat Equinol in een plastic tube is verpakt. Omdat het ook hoog op de ingrediëntenlijst staat denk ik dat de vitamine C echt effectief als anti-oxidant werkt en niet alleen de huid helpt herstellen en beschermen, maar ook oplichtende kwaliteiten heeft. Dimethoxytolyl Propylresorcinol is ook bekend onder de naam Nivitol en is een anti-oxidant die als skin lightener werkt. Dit ingrediënt zorgt ervoor dat pigmentatie in de huid wordt gereduceerd en opgelicht op een veilige manier. 

Equinol heeft een lange ingrediëntenlijst die veel verschillende plantenextracten bevat, waaronder de volgende: 
- Gele gentiaan extract, dat anti-inflammatoir en anti-bacterieel werkt. 
- Berken boom extract, dit is een anti-oxidant en kan helpen met het helen en zuiveren van de huid. Daarnaast werkt het soms ook als een astringent.
- Komkommer extract, dit is ook een anti-oxidant die anti-inflammatoir en verzachtend werkt. Daarnaast zou dit ingredient melanine in de huid kunnen onderdrukken en dus ook pigmentverstoringen.
- Gist extract, werkt als anti-oxidant en helpt bij het helen en beschermen van de huid.
- Baikal Skullcap, een Chinese planten extract, is een anti-oxidant en heeft anti-inflammatoire kwaliteiten.
- Moerbei extract, een anti-oxidant met oplichtende kwaliteiten omdat het instaat is melanine (pigment aanmaakt) de kop in te drukken. Het is daarnaast ook een verzachtend ingredient dat niet irriteerd. 
- Gerst extract, een anti-oxidant die kan verzachten en hydrateren. De effectiviteit van dit ingredient wordt betwist omdat het niet goed (genoeg) is onderzocht.
- Cafeïne, een anti-oxidant die anti-inflammatoir werkt en soms roodheid kan verminderen. 
- Licorice extract, een anti-oxidant dat oplichtende kwaliteiten heeft. Dit ingredient staat echter vrij laag op de lijst dus ik betwijfel hoe effectief dit is.

Verder bevat dit serum nog verschillende hydraterende ingrediënten, ingrediënten die helpen bij het helen van de huid, conserveringsmiddelen, ingrediënten die de pH in balans houden, siliconen, salicylzuur en vitamine E. Ik schat dat de salicyzuur in dit serum net wel of net niet de concentratie van 0,5 % haalt om effectief te kunnen exfolieren, omdat het ongeveer in het midden van de ingrediëntenlijst staat. Hoe dan ook is het verstandig de huid met een aparte AHA of BHA te exfolieren (als je huid dit aankan) om hyperpigmentatie tegen te gaan.

Mijn mening
Ik ben heel lang fan geweest van dit product. Op dit moment heeft Pepta-Bright van Indeed Labs dit product even van zijn troon gestoten, maar anders had ik dit nu nog steeds gebruikt. Equinol is een heel lichte serum, met een witte textuur dat vrijwel meteen op mijn huid intrekt. Je hoort dit product 's ochtends en 's avonds op een gereinigde huid aan te brengen op donkere plekjes. Hoewel ik dit product een serum noem in dit review is het eigenlijk echt een dark spot corrector - alleen bedoeld voor donkere plekjes. Indien je over je hele gezicht hyperpigmentatie hebt kun je het als serum gebruiken, maar anders is het misschien te kostbaar om op egale gedeeltes van je huid te smeren. Dit product moet ook altijd in combinatie met SPF gebruikt worden.

Ik heb het idee dat Equinol echt op mijn huid werkt. Het werkt niet meteen, er moet minstens een maand overheen gaan voordat ik resultaten zie, maar het werkt wel en maakt mijn donkere plekjes echt lichter. Het werkt op mijn huid het allerbeste bij nieuwe, rode littekens en vervaagt ze heel langzaam. Ik denk dat het na een maand mijn donkere plekjes heel licht vervaagde, en na ongeveer 2,5 tot drie maanden flink vervaagde. Ik gebruikte dit product 's ochtends en 's avonds, in combinatie met AHA en SPF, dus ik denk zeker dat die combinatie voor het vervagen van donkere plekjes heeft gezorgd en Equinol alleen het misschien niet aankan. Voor donkere plekjes geldt ook dat als er tijd overheen gaat en je jezelf goed beschermt tegen de zon, ze sneller weggaan dus dit zal ook een rol hebben gespeeld. 

Hyperpigmentatie en het oplichten van donkere plekjes is een heel persoonlijke skincare issue, en werkt bij iedereen anders. Ik vermoed dat mijn huid niet altijd goed of sterk reageert op vitamine C, en dat het Nivitol ingrediënt het meest effectief is geweest voor mij. (Ik heb in het verleden vitamine C serums geprobeerd die helemaal niets deden voor mijn huid.) Ook het moerbei extract, en heel misschien het licorice extract kunnen hebben bijgedragen, maar ik denk dat Nivitol echt het ster ingrediënt is van deze dark spot corrector.

Vanwege de lichte textuur is dit product voor vrijwel alle huidtypes geschikt en als je last hebt van hyperpigmentatie of donkere plekjes is dit serum naar mijn mening de moeite waard. Het serum kost € 34,95 voor 20 ml (bij Douglas) en afhankelijk van wat je bereid bent aan skincare te besteden is dit niet een enorm hoge prijs. Als je een dark spot corrector met vitamine C wilt proberen en bereid bent om een exfoliant en SPF op te nemen in je skincare routine is dit een product waar je (weliswaar na een tijdje) wellicht goede resultaten mee kunt zien. 

Meer informatie?
GoodSkin Labs
Beautypedia

Ingrediënten
Water, Dimethicone, Polysorbate 40, Pentylene Glycol, Ascorbyl Glucoside, Polyacrylamide, Dimethoxytolyl Propylresorcinol, Gentiana Lutea (Gentian) Root Extract, Oryza Sativa (Rice) Bran Extract, Citrus Grandis (Grapefruit) Peel Extract, Betula Alba (Birch) Bark Extract, Cucumis Sativus (Cucumber) Fruit Extract, Hydrolyzed Rice Bran Extract, Saccharomyces Lysate Extract, Scuterllaria Baicalensis Root Extract, Morus Bombycis (Mulberry) Root Extract, Hordeum Vulgare (Barley) Extract, Whey Protein/Lactis Protein/Proteinie Du Petit-Lait, Caffeine, Acetyl Glucosamine, Salicylic Acid, Sucrose, Sorbitol, Sodium RNA, Yeast Extract, Myristyl Alcohol, Laureth-7, PEG-10 Dimethicone, C13-14 Isoparaffin, Propylene Glycol Dicaparate, Sodium Hyaluronate, Helianthus Annuus (Sunflower) Seedcake, DI-C-12-18 Alkyl Dimonium Chloride, Butylene Glycol, Tocopheryl Acetate, Zea Mays (Corn) Oil, Glycyrrhetinic Acid, Citric Acid, Sodium Sulfite, Sodum Metabisulfite, Sodium Hydroxide, Disodium EDTA, Chlorphenesin, Phenoxyethanol

Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten