MAC Lightful Marine-Bright Formula Softening Lotion


In de lente van 2012 bracht MAC een nieuwe skincare lijn uit: MAC Lightful, een brightening lijn gericht op het voeden en hydrateren van de huid, en het versterken van de huid tegen overbodige melanine en vrije radicalen. Hierdoor zou Lightful voor een egale en stralende huid moeten zorgen. Deze lijn is niet bijzonder populair in Nederland, en ik had er zelf nog niet van gehoord totdat ik de Lightful Softening Lotion (toner) van deze lijn als één van de allerbeste toners zag staan op Beautypedia

Beautypedia is erg enthousiast over deze toner omdat het veel anti-oxidanten en voedende en kalmerende ingredienten bevat, en de huid niet kan uitdrogen omdat het er geen alcohol in de toner zit. Omdat ik na het gebruik van de Vichy Normaderm toner toe was aan een toner die mijn huid niet zou uitdrogen en mijn huid altijd brightening producten kan gebruiken, besloot ik deze MAC toner uit te proberen. 

Ingrediënten
De ingrediënten die echt effectief zullen zijn voor de huid moeten in het 1/3e gedeelte van de ingrediëntenlijst staan, en dat zijn bij deze toner alleen maar goede ingrediënten. De eerste ingrediënten zijn voornamelijk hydraterend voor de huid, dit zijn namelijk Butylene Glycol en glycerine. Butylene Glycol is een huidbevochtigend ingrediënt dat zacht en niet-irriterend is voor de huid. Glycerine is ook een huidbevochtigend ingrediënt dat in staat is water aan te trekken en op de huid te houden en zo de bovenste huidlaag te hydrateren. 

Het derde ingrediënt op de lijst is een stabiele vorm van vitamine C, dat niet afbreekt bij blootstelling aan licht en zuurstof. Vitamine C is een sterke anti-oxident die de schade van vrije radicalen tegen gaat, en ook in staat is de aanmaak van melanine (pigment) in de huid tegen te gaan. Vitamine C staat er bekend om dit alleen bij donkere plekjes te doen in de huid, en niet bij de gehele huid - het is dus een perfect ingrediënt voor hyperpigmentatie. 

Naast vitamine C bevat de toner ook vitamine E, wat één van de beste anti-oxidanten is. Omdat het zo hoog op de lijst staat zal het zeker effectief zijn voor de huid. Vitamine E beschermt de huid tegen zonneschade, werkt als een anti-oxidant tegen vrije radicalen en hydrateert en beschermt de huidbarrière. 

Vitamine C en E zijn gecombineerd in skincare producten ontzettend sterke anti-oxidanten die de huid beschermen tegen zonneschade en huidkanker. Vitamine C reduceert zonneschade maar kan soms (in hoge concentraties) irriterend werken en vitamine E werkt vooral helend en repareert de huid waardoor de twee anti-oxidanten elkaar aanvullen. Daarnaast stabiliseert vitamine C vitamine E, waardoor de ingrediënten gecombineerd effectiever zijn in skincare producten. 

Ook bevat de toner gist extract, dat een bron is van de anti-oxidant beta-glucan en mogelijk andere B vitaminen die als anti-oxidant fungeren. Gist extract is een ingrediënt dat nog veel moet worden onderzocht in relatie tot de huid, maar er zijn veel bronnen die zeggen dat gist kan helpen bij het helen van wonden en littekens en de aanmaak van collageen. 

Verder bevat de toner de volgende ingrediënten: 
- Hyaluronzuur dat de huid (sterk) hydrateert
- Gentiaanse bloem extract dat anti-inflammatoir en anti-bacterieel werkt
- Zeewier extract dat rijk is aan B vitaminen en anti-inflammatoir werkt
- Algenextract, een anti-oxidant rijk aan chlorophyll
- Cafeïne, een anti-oxidant die anti-inflammatoir werkt en kan helpen bij bescherming tegen de zon
- Arginine, een amino zuur en anti-oxidant dat helpt bij het helen van de huid
- Phospholipids die de huidstructuur nabootsen en hydrateren
- Licorice extract, een anti-inflammatoir ingredient dat ook melanine aanmaak tegenwerkt en kan helpen bij (hyper)pigmentatie

In het laatste gedeelte van de ingrediëntenlijst zitten voornamelijk huidbevochtigende en hydraterende ingrediënten, ingrediënten de de pH waarde in balans houden en emollienten (verzachtend ingrediënt). Ook bevat de toner salicylzuur, maar dit ingrediënt staat zo laag op de lijst dat het de huid niet zal exfoliëren. 

Mijn mening
De toner zit in een ontzettend felle, holografische en stevige verpakking. Ik ben zulke stevige verpakkingen niet gewend van toners, maar MAC heeft daar misschien voor gekozen in verband met de stabiliteit van de vitamine C. De toner is kleurloos, en niet bepaald zuinig. Ik ben sowieso iemand die graag haar hele wattenschijfje doordrenkt met toner, maar deze toner gaat sneller op dan elke andere toner die ik ooit heb gebruikt. 

Op de achterkant van de verpakking staat de aanwijzing om de toner zonder wattenschijfje als een lotion op de huid aan te brengen, of met een wattenschijfje over de huid aan te brengen. Ik vind allebei de methodes prettig, maar geef de voorkeur aan een wattenschijfje omdat de toner dan iets exfoliërend werkt. 

Persoonlijk vind ik deze toner heel erg fijn - misschien wel de beste die ik tot nu toe heb geprobeerd. Ik ben dol op toners, en vind dat ze essentieel zijn in een skincare routine. Ik vind ook dat een klein beetje alcohol goed is in toners, omdat ik altijd merkte dat mijn huid doffer werd als ik toners zonder alcohol gebruikte. De MAC Lightful Softening Lotion is de eerste toner waarbij mijn huid niet dof, maar wel zacht, gehydrateerd en een beetje geëxfoliëerd aanvoelt. Hij neemt naar mijn idee alle dode huidcellen mee, maar laat mijn huid niet uitgedroogd achter. 

Omdat de toner door Beautypedia voor de normale tot droge huid wordt aangeraden, en MAC Lightful een brightening lijn is was ik erg bang dat deze toner op mijn vette huid onzuiverheden zou veroorzaken. Ik gebruik de toner nu ongeveer drie weken en ik ben heel erg blij verrast, ik heb geen last van onzuiverheden en de toner werkt erg fijn in combinatie met mijn huidtype. Ik denk zelf dus dat deze toner voor iedere huid - droog, normaal, gecombineerd, vet - goed zal werken. 

Ik merk zelf geen groot verschil in de donkere plekjes en pigmentatie van mijn huid. Mijn gehele huid teint lijkt iets helderder en mijn donkere plekjes een héél klein beetje lichter, maar ik zie geen significante resultaten op het gebied van brightening. Ik denk wel dat deze toner echt kan helpen bij hyperpigmentatie omdat er een goede hoeveelheid vitamine C en een beetje licorice extract in zit. Gecombineerd met een dagelijkse SPF (50), een AHA of BHA exfoliant en een dark spot corrector serum zou deze toner kunnen helpen. 

De toner is niet verkrijgbaar bij alle MAC counters, maar waarschijnlijk wel in de MAC Pro Store in Amsterdam (Heiligeweg). Ik heb hem zelf online gekocht, voor € 28,-. Dit is misschien vrij veel geld voor een toner (en helaas heeft MAC nooit kortingen) maar als skincare enthousiasteling vind ik het niet bizar veel. Omdat de toner heel fijn is in gebruik en echt lijkt te werken op mijn huid, vind ik het de € 28,- volkomen waard en ben ik van plan hem opnieuw te kopen. 

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Butylene Glycol, Glycerin, Ascorbyl Glucoside, Polysorbate-20, Yeast Extract, Tocopheryl Acetate, Sodium Hyaluronate, Gentiana Lutea Root Extract, Hydrolyzed Rice Bran Extract, Porphyra Yezoensis Extract, Palmaria Palmata Extract, Algae Extract, Caffeine, Arginine, Tourmaline, Phospholipids, Silk Powder, Dipotassium Glycyrrhizate, Magnesium Chloride, Caprylyl Glycol, Hexylene Glycol, Pentylene Glycol, Jojoba Wax PEG-120, Esters, Potassium Phosphate, Potassium Nitrate, Potassium Hydroxide, Calcium Chloride, Sodium Sulfate, Disodium EDTA, Salicylic Acid, Citric Acid, Fragrance, Phenoxyethanol, Yellow 5

Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen