Biafine ACT


In mijn post over Franse apotheek skincare schreef ik al over Biafine: een typische apotheek zalf die oorspronkelijk was bedoeld tegen oppervlakkige brandwonden maar ondertussen als beauty cult favorite wordt beschouwd omdat het kalmerend en helend werkt bij huid irritaties, een zon-verbrandde huid, eczeem en ontstekingen. 

Ik heb zelf één of twee jaar geleden Biafine gekocht via eBay omdat ik erg benieuwd was naar het product. Ik heb toen de Biafine ACT gekocht, een versie van Biafine die volgens verschillende bronnen iets minder werkzaam is dan Biafine. Biafine ACT bevat echter net als Biafine 0,67 % van het effectieve ingrediënt Trolamine (0,670 gram per 100 gram). Biafine schijnt gebruikt te worden bij bestralingsbehandelingen, en Biafine ACT is vrij verkrijgbaar in Frankrijk en wordt bij oppervlakkige brandwonden en andere huidwonden gebruikt. Omdat de concentratie Trolamine hetzelfde is, zou het kunnen dat Biafine de huid eerder of beter tot de huid indringt dan Biafine ACT, maar dit is onduidelijk.

Ingrediënten
Biafine heeft een ontzettend simpele ingrediëntenlijst die bestaat uit emollienten, minerale olie, avocado olie, squalene, trolamine, parfum en gezuiverd water.

Het actieve ingrediënt in Biafine is Trolamine, wat ook wel Triethanolamine of TEA wordt genoemd. Dit ingrediënt is in principe een emulgator en komt ook in andere cosmetica voor. Het heeft echter in grotere hoeveelheden ook een pijnstillend effect, waardoor het in Biafine wordt gebruikt bij oppervlakkige brandwonden. Omdat het pijnstillend is, werkt het niet alleen op brandwonden maar op meerdere oppervlakkige irritaties en ontstekingen. 

Minerale olie is voor sommige mensen controversieel omdat het een laagje op de huid zou leggen en de huid zou verstikken. Hier is weinig wetenschappelijk bewijs voor, hoewel het natuurlijk mogelijk is dat sommige mensen gevoelig zijn voor minerale olie of het geen fijn ingrediënt vinden. Minerale olie staat erom bekend de huid goed te kunnen hydrateren en effectief te zijn bij het helen van wonden. 

Avocado olie is een olie die de huid intens hydrateert en daarnaast vitamine A, D en E bevat die allemaal als anti-oxidanten werken. Ook is het een emolliënt en werkt het ontstekingsremmend en kalmerend bij een droge huid, of irritatie als psoriasis en eczeem. 

Squalaan (squalane) is een olie die van nature in de huid wordt gevonden en de structuur van de bovenste huidlaag kan nabootsen, waardoor het de huid hydrateert. Daarnaast is het een anti-oxidant en zou het de immuniteit stimuleren, waardoor de huid beschermd blijft tegen invloeden van buitenaf. Volgens sommige mensen is het echter ook een verstoppend (pore-clogging) ingrediënt, en in combinatie met bijvoorbeeld siliconen zou het mensen die daar gevoelig voor zijn onzuiverheden kunnen opleveren.

De rest van Biafine bestaat uit emollienten, ingrediënten die de crème verdikken en ervoor zorgen dat alle ingrediënten in een formule intact blijven. 

Mijn mening
Biafine ACT lijkt een vrij dikke, witte crème die zwaar aanvoelt op de huid, terwijl de crème in de realiteit best licht is en snel intrekt. Het is een crème die mij persoonlijk doet denken aan crèmes en lotions die ik als kind heb gebruikt: een dikkere substantie met een parfumgeur die snel intrekt. Ik zou de crème nooit als moisturizer over mijn hele gezicht gebruiken omdat ik een vette huid heb, maar kan me wel voorstellen dat vrouwen met een droge tot normale huid Biafine dagelijks of wekelijks over hun hele gezicht gebruiken. De crème trekt snel in en laat geen laagje achter, maar de huid voelt wel gehydrateerd aan. 

Biafine ACT is, naar mijn mening, voornamelijk als een ‘extra treatment’ te gebruiken, bijvoorbeeld als een soort intensief hydraterende masker of als een helende spot treatment voor onzuiverheden of wondjes in het gezicht. Als de huid intens beschadigd is, zal Biafine ACT de huid versneld helen en geen irritatie achterlaten. Als ik Biafine aanbreng op wondjes in mijn gezicht, zal het wondje sneller helen en meteen zacht aanvoelen. Op mijn huid zorgt het er helaas niet voor dat ik geen littekens meer heb, maar juist dat er sneller een littekenweefsel vormt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met mijn donkere huid, en ik denk dat het op een blanke huid misschien wel zal helpen bij het voorkomen van littekens.

Biafine schijnt ook verkoelend en helend te werken bij een door de zon verbrandde huid, en veel mensen gebruiken Biafine als een soort aftersun. Ik zon nooit en heb ook nooit een verbrandde huid gehad, dus ik heb geen idee hoe dit voelt. Ik vind Biafine niet per se verkoelend, maar omdat het wel helende kwaliteiten heeft zou het heel fijn kunnen zijn.

Ik zou Biafine voornamelijk aanraden aan mensen met een droge, gevoelige of geïrriteerde huid, of een huid die vaak met wondjes en andere irritaties te maken heeft. Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat Biafine fijn is voor mannen die zich vaak snijden bij het scheren. Het laat een vrij mat effect op de huid achter, dus het is in principe voor iedere huidtype geschikt. De gecombineerde huid zou Biafine bijvoorbeeld alleen op de drogere delen van het gezicht kunnen gebruiken. Voor de vette huid is Biafine als dagelijkse moisturizer waarschijnlijk te zwaar, hoewel het wel als spot treatment kan worden gebruikt. 

Al met al is Biafine een hele handige crème om altijd in huis te hebben, voor wondjes, irritaties, de droge huid of de door de zon verbrandde huid. Het is voor ongeveer € 6,- in België en Frankrijk te koop, en voor iets meer ook op eBay te vinden. 

Ingrediënten (Frans)
Composition en substances actives: Trolamine (0,670 g). Liste des excipients: Stéarate d'éthylène glycol, acide stéarique, palmitate de cétyle, parffine solide, parrifine liquide, perhydrosqualène, huile d'avocat, alginate de trolamine et de sodium, arôme Yerbatone, eau purifiée. 

Ingrediënten (Engels)
Active ingredient: Trolamine (0,670 g). Ingredients: Ethylene glycol monostearate, stearic acid, cetyl palmitate, parffin wax, liquid paraffin, squalane, avocado oil, trolamine/sodium alginate, fragrance, purified water. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen