La Roche-Posay Serozinc


Serozinc is één van de producten die Caroline Hirons van Beautymouth alleen maar door het te noemen op haar blog behoorlijk populair heeft gemaakt. Zij bestempelde het als een spray die de huid niet alleen voorbereid op hydratatie, maar ook in staat is break-outs te voorkomen. Dit exclusieve product - dat alleen in Frankrijk te koop is - heeft binnen een jaar beauty cult status bereikt en is een must have geworden voor iedereen die geïnteresseerd is in skincare en af en toe te maken heeft met onzuiverheden.

Maar wat is het precies? Op de voorkant van de fles staat (vertaald uit het Engels) dat het een reinigende en kalmerende zink oplossing is, en op de achterkant staat het volgende: “Adstringerende tonic voor de vette huid met onvolmaaktheden. Kalmeert scheerbrand. Reinigt oppervlakkige huidirritaties. Verzorging van babybilletjes (na het reinigen met een zachte zeep).” La Roche-Posay claimt dus niet dat Serozinc onzuiverheden tegengaat of voorkomt of de huid hydrateert, maar dit is wel wat veel (Engelse) bloggers ondervinden bij gebruik. Ook is het duidelijk dat de spray geschikt is voor de meest gevoelige huidjes aangezien het zelfs op babybilletjes mag worden gebruikt. 

Ingrediënten
De ingrediëntenlijst van Serozinc is ontzettend simpel; het bestaat uit (gezuiverd) water, 0,75 % sodium chloride en 0,10 % zink. Afgezien van minder dan 1 % in deze fles betaal je dus voor water in een sprayflacon. Hoewel het nergens expliciet vermeld staat, ga ik er vanuit (en hoop ik) dat La Roche-Posay haar beroemde thermale bronwater in dit product heeft gestopt. Dit bronwater is zodanig gezuiverd dat het geen kalk bevat en erg zacht is voor de huid. 

Sodium chloride is niets meer dan zout. Zout wordt meestal in beauty en skincare producten gebruikt als bindmiddel of als fysieke korrel in een scrub. Ook staat het bekend als een do it yourself anti-acne treatment, waarbij zeezout wordt gemengd met water en op het gezicht wordt aangebracht. Zout is een adstringerende, anti-bacteriële mineraal en zou bijzonder goed tegen acne moeten werken omdat het desinfecterend is: het is in staat water uit (acne) bacteriën te verwijderen, waardoor bacteriën vervolgens doodgaan vanwege het gebrek aan water. Daarnaast zouden de adstringerende kwaliteiten van zout verstopte bacteriën moeten tegengaan, wat het een perfect anti-acne ingrediënt zou moeten maken. Het wordt echter maar weinig in skincare producten gebruikt, omdat het extreem uitdrogend is en de effecten van zout op acne niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Sodium chloride is hoogstwaarschijnlijk niet toegevoegd als bindmiddel of scrub korrel in Serozinc, aangezien het om een vloeibare oplossing gaat, maar ik betwijfel hoe effectief de hoeveelheid (0,75 %) zal zijn. 

Het derde en laatste ingrediënt is zink sulfaat. Zink sulfaat ontstaat als reactie op zink met zwavelzuur, maar is vergelijkbaar met zink. Zink is ontstekingsremmend en anti-bacterieel, en er bestaat een relatie tussen zink als mineraal in je voedingspatroon en acne. Als je niet genoeg zink 'eet', heb je een grotere kans op acne. Zink wordt daarom steeds vaker als anti-acne ingrediënt gezien, maar uit verschillend onderzoek blijkt dat zink in skincare producten totaal niet te vergelijken is met het innemen van zink. Met andere woorden, zink zal alleen helpen als je een zinktekort hebt (in je lichaam, veroorzaakt door een gebrekkig voedingspatroon) en zink inneemt (zowel als supplement als in je voeding). 

Er zit maar 0,10 % zink sulfaat in Serozinc. Als je merkt of gelooft dat jouw huid baat heeft bij zink in skincare producten, kun je dus beter gaan voor een product met een hogere hoeveelheid zink. 

Mijn ervaring & mening
Ik was ontzettend benieuwd naar dit product, en kon niet wachten om het te gebruiken na zoveel lovende reviews te hebben gelezen. Serozinc zit in een mooie sprayflacon, waardoor ik aanneem dat het de bedoeling is over de huid te sprayen (en niet met een wattenschijfje aan te brengen) als een toner. Ik heb Serozinc dan ook op deze manier gebruikt, maar merkte helaas nauwelijks verschil in mijn huid. Ik miste mijn MAC Lightful toner vrijwel meteen omdat die hydraterend en exfoliërend werkt, terwijl Serozinc geen van beide doet. Ik proefte bij gebruik van Serozinc duidelijk een zoute smaak, en omdat ik geen wattenschijfje gebruikte zoals ik normaliter doe had ik het gevoel dat al mijn dode huidcellen op mijn huid bleven liggen. 

Omdat ik Serozinc op mijn huid spray, heeft het even de tijd nodig voordat het intrekt (of vervliegt). Ik moet zeker een paar minuten wachten voordat ik verder kan met mijn volgende skincare producten (op dit moment brightening treatments) en daardoor kreeg ik het idee dat mijn huid iets droger werd. 

Tijdens gebruik van Serozinc werd mijn huid er eerder slechter van dan mooier. Ik had geen last van ontstekingen of diepe onzuiverheden, maar merkte wel dat ik iets meer oppervlakkige onzuiverheden had. Na ongeveer twee weken heb ik Serozinc niet meer zowel 's ochtends als 's avonds gebruikt, maar alleen 's ochtends omdat ik de hydratatie en exfoliatie van mijn MAC toner mistte. Ik heb het gevoel dat zo'n toner (met meer effectieve ingrediënten) meer doet voor mijn huid, en dat Serozinc meer moet dienen als een 2e toner voor of na een effectieve toner. 

Ik heb dus geen duidelijke mening over Serozinc. Zoveel verschillende bloggers zijn lyrisch over dit product en claimen dat het breakouts en onzuiverheden voorkomt, maar hier heb ik zelf helemaal niets van gemerkt. Ik merkte juist dat Serozinc de neiging heeft om mijn huid een klein beetje uit te drogen (maar misschien gebruikt ik het product verkeerd en zou ik mijn opeenvolgende skincare producten aanbrengen wanneer Serozinc nog 'nat' op mijn huid is). Ik weet dan ook niet wie ik dit product precies zou moeten aanraden, en gebruik het zelf tegenwoordig vóór mijn reiniging om mijn huid te kalmeren (zoals skincare expert Isabelle Bellis hier doet). 

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Sodium chloride (0,75 %), Zinc sulfate (0,10 %)

Bronnen
1, 2, 3

5 opmerkingen:

  1. Ik ben het met je eens, heb deze toner ook maar vind het geen onmisbaar of fantastisch product.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat ik niet de enige ben! Ik lees overal alleen maar goede reviews, terwijl het eigenlijk grotendeels water is...

      Verwijderen
  2. Is ook wel te mooi om waar te zijn als je dus goed naar de ingrediëntenlijst kijkt! Wel gek dat er wel veel heel positieve reviews over te vinden zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf een totaal andere ervaring met de SeroZinc-spray. Ik ben 32 en ik heb al sinds mijn 13e acne. In al die jaren heb ik een godsvermogen uitgegeven aan allerlei soorten producten en er was nooit iets dat ècht hielp. Soms werkte iets wel even, maar na een tijdje was het effect weg. Voor mij is SeroZinc echt een wondermiddel. Zelfs de eeuwige irritaties na het ontharen zijn véél minder. Ik heb die ongeveer 10 euro die het bij de webshops kost er graag voor over. En als ik een keer in Frankrijk ben (waar het de helft goedkoper zou zijn), ga ik groot inslaan. Dus ik ben wel fan en raad het ook aan anderen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan natuurlijk :) Hoewel het hoofdbestanddeel water is, is het wel "gezuiverd water" waar La Roche-Posay (en Avène) bekend om staan, dus ik geloof wel dat het kalmerend kan werken voor sommige mensen. En er zijn héél veel positieve reviews van te vinden online, dus blijkbaar werkt het bij meerdere mensen wel en bij mij helaas niet.

      Verwijderen