MD Formulations Moisture Defense Antioxidant Spray


MD Formulations is een Amerikaans skincare merk van moederbedrijf Bare Escentuals dat in Nederland bij verschillende schoonheidssalons te vinden is. Het merk heeft veel producten zonder alcohol en parfum, en staat het meest bekend om het gebruik van glycolzuur in haar producten. Het is dus echt een merk gericht op huidverbetering, en tegenwoordig ook makkelijk online te vinden op bijvoorbeeld Feel UniqueBeauty Bay en Wow HD.

Het merk is met de Moisture Defense lijn ook te vinden in de Best Products categorie van Beautypedia, onder andere met de Antioxidant Hydrating Gel en ook met de Antioxidant Spray. De Antioxidant Spray is een hydraterende en verfrissende spray, die niet per se als toner wordt neergezet door het bedrijf maar dat qua ingrediënten overduidelijk wel is. Omdat zowel mijn MAC Lightful toner als mijn Shiseido Pureness toner op waren besloot ik deze toner eens uit te proberen.

Ingrediënten
Beautypedia is enthousiast over deze toner omdat het geen alcohol en parfum bevat en de huid dus minder snel zal irriteren, en mooie huid-eigen, zachte ingrediënten en anti-oxidanten bevat. 

De toner bestaat grotendeels uit hydraterende ingrediënten in de vorm van glycerine en fosfolipiden. Glycerine is een verzachtend ingrediënt die de huid hydrateerd door water aan te trekken en dit in de bovenste huidlaag van de huid vast te houden. Het is daarnaast huid-eigen, omdat het van nature in de huid aanwezig is en versterkt daarom de huidbarrière.

Fosfolipiden zijn een speciaal soort type vet die bestaan uit meerdere onderdelen, waaronder fatty acids (vetzuren). Fosfolipiden hebben een 'hoofd' dat water aantrekt, en een 'staart' die water verdrijft. Deze combinatie zorgt ervoor dat lipiden in staat zijn water aan te trekken en dit in de huid te houden. Daarnaast kunnen fosfolipiden dezelfde structuur van de huid aannemen, waardoor de huid deze ingrediënten beter tolereert. Ook schijnen fosfolipiden als anti-oxidanten te werken, hoewel dit nog verder moet worden onderzocht.

Daarnaast bevat de Antioxidant Spray:
- Superoxide Dismutase, een sterke anti-oxidant
- Kamille extract, een anti-bacteriële anti-oxidant dat ontstekingsremmend werkt
- Zoethoutwortel extract, een kalmerend en verzachtend ingrediënt dat anti-inflammatoire kwaliteiten heeft en kan helpen bij hyperpigmentatie
- Hyaluronzuur in de zout-vorm, een zeer hydraterend ingredient dat water opneemt van haar omgeving en dus goed werkt in combinatie met glycerine en fosfolipiden

Mijn mening & ervaring
De Antioxidant Spray zit in een grote sprayflacon van 250 milliliter en is online ongeveer tussen de € 25 en € 30 te vinden. Het is een doorzichtige vloeibare substantie, net zoals elke andere toner of face mist. Omdat er geen alcohol of parfum in de Antioxidant Spray zit is de geur een beetje medisch, maar verder niet hinderlijk.

Op de verpakking staat qua aanwijzingen alleen het volgende: "Spray a light mist over face and neck as often as needed. Use under or over makeup." Omdat de toner zulke geweldige hydraterende ingrediënten en anti-oxidanten bevat, leek het me ontzettend zonde om deze spray als setting spray te gebruiken. Daarnaast bevat de Antioxidant Spray geen ingrediënten die setting sprays vaak wel bevatten om de duur en houdbaarheid van je make-up verbeteren, en kan de spray je make-up dus alleen minder poederig maken door de nevel.

Ik besloot de Antioxidant Spray puur als toner te gebruiken door hem 's ochtends over mijn gezicht te sprayen na het reinigen van mijn huid, en 's avonds op een wattenschijfje te doordrenken en die over mijn huid te halen. De laatste manier is altijd mijn favoriete manier geweest om een toner te gebruiken, en is voor mijn gevoel (zeer) licht exfoliërend omdat het wattenschijfje eventuele dode huidcellen kan meepakken.

Toen ik de Spray voor het eerst gebruikte, was ik niet onder de indruk. Ik vond de geur niet meteen heel fijn, maar wat mij echt tegenviel was het lichtelijk geïrriteerde gevoel dat ik overhield aan de toner. Mijn huid voelde niet zacht en gehydrateerd, zoals mijn huid meestal voelt na een toner, maar een beetje ruw. Ik besloot de spray later met een wattenschijfje te gebruiken, maar ook dit liet exact hetzelfde gevoel na. Bovendien merkte ik dat er minder dode huidcellen (grijze waas) meekwamen op het wattenschijfje in vergelijking met gebruik van andere toners.

Ondanks het feit dat er totaal geen alcohol of andere uitdrogende ingredienten in deze toner te vinden zijn, en juist alleen maar anti-oxidanten en verzachtende ingredienten bleef mijn huid geirriteerd en ruw aanvoelen na het gebruiken van de toner. Ik heb werkelijk geen idee waaraan het lag, maar bleef hem gebruiken om te kijken of mijn huid misschien moest wennen. Binnen twee weken kreeg ik op mijn jukbeenderen (een hele rare, specifieke plek die verder altijd egaal is bij mij) last van hele kleine, rode plekjes en bultjes. Het waren geen extreem geïrriteerde plekjes, en omdat mijn moisturizer behoorlijk kalmerend en verzachtend is was het niet heel storend, maar het was absoluut niet fijn.

Ik heb geen echte ontstekingen of onzuiverheden gekregen na het gebruik van deze toner, maar mijn huid reageerde wel sterk geirriteerd op deze toner - iets wat ik met andere toners die bijvoorbeeld alcohol bevatten niet zo snel heb gehad. Omdat de toner zulke goede ingrediënten bevat, denk ik dat mijn huid misschien niet zo goed tegen één van de bestanddelen kan of dat ik héél misschien een verkeerde uit de batch te pakken had. Het is ook mogelijk dat mijn huid door persoonlijke omstandigheden, levensstijl of nieuwe skincare producten gevoeliger is geworden en ik daarom sneller reageer op producten.

Ik vind het ontzettend jammer, want de samenstelling van de toner kon niet beter zijn. Het is echter voor mij wel weer een aanwijzing dat niet alles wat op Beautypedia (of op soortgelijke sites) hoog aangeschreven staat zal werken voor elke huid, en dat uitproberen de enige manier is om het zeker te weten.

Naar aanleiding van mijn persoonlijke ervaring raad ik deze toner niet aan voor de gevoelige of snel geïrriteerde huid. Het liefst raad ik iedereen aan een sample te proberen voordat je de toner koopt, maar dit is niet altijd mogelijk. Ik denk dat de normale huid tot vette huid deze toner het beste aankan, en de droge huid die tegen een stootje kan er misschien het meest aan heeft.

Op Makeupalley staat de toner overigens best goed aangeschreven; hij heeft een gemiddelde score van 3.8 van 5 en 73 % zou hem opnieuw kopen! Dat ik een slechte ervaring met de toner heb gehad hoeft dus niet te betekenen dat hij bij iedereen tegenvalt.

Meer informatie?

Ingrediënten
Water, Glycerin, Sodium Lauroyl Lactylate, Sodium PCA, Glycosphingo Lipids, Phospholipids, Cholesterol, Millet (Panicum Miliaceum) Extract, Superoxide Dismutase, Chamomile (Anthemis Nobilis) Extract, Licorice (Glycyrrhiza Glabra) Extract, Sodium Hyaluronate, Butylene Glycol, Imidazolidinyl Urea, Methylparaben, Propylparaben

Bronnen
1, 2, 3, 4, 5

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen