Benton Aloe BHA Skin Toner

Benton is een relatief klein Koreaans skincare merk, dat heel populair is geworden in de Aziatische beauty- en skincare community in de V.S. De producten van Benton bevatten namelijk geen zogenaamde "fillers"; ingrediënten zoals siliconen en conserveermiddelen die het product opvullen maar feitelijk niets voor de huid en effectiviteit van het product doen. Sommige producten van Benton bevatten zelfs geen water. Aangezien aqua het eerste of tweede ingrediënt is in het overgrote merendeel van huidverzorgingsproducten, is dit best bijzonder.

Mijn aandacht werd getrokken door de Aloe BHA Skin Toner, nadat ik een ontzettend positief en uitgebreid interview had gelezen op de skincare blog Skin & Tonics. De Benton toner is een hydraterende toner, met salicylzuur die zowel acne tegengaat als de huid verzorgt en in balans houdt. Volgens de review op Skin & Tonics, is de pH-waarde van de Benton toner echter te hoog om echt te functioneren als exfoliant. Ondanks het feit dat er salicylzuur in de toner zit, is het dus voornamelijk een hydraterende toner zonder opvullende ingrediënten.

Ingrediënten
Het eerste ingrediënt op de lijst is water onttrokken van de Aloe Vera plant. Volgens Paula's Choice werkt dit water (of sap) voornamelijk verzachtend en verkoelend. Het is naar mijn mening een uitstekende vervanger van water op de ingrediëntenlijst. De toner bevat ook Aloe Vera extract, wat als anti-oxidant werkt en ontstekingsremmende en antibacteriële kwaliteiten heeft.

Het tweede ingrediënt op de lijst is glycerine, een extreem hydraterend en verzorgend ingrediënt dat van nature aanwezig is in de huid. Hierdoor versterkt glycerine de huidbarrière versterkt en houdt het de huid gezond.

Het derde ingrediënt op de lijst is de zoutvorm van hyaluronzuur. Hyaluronzuur is net zoals glycerine een verzorgend ingrediënt dat van nature aanwezig is in de huid. Het werkt door vocht van haar omgeving aan te trekken en in de huid vast te houden. De zoutvorm van hyaluronzuur heeft een kleinere moleculaire structuur, waardoor het niet 'op' de huid blijft zitten, maar dieper kan doordringen om daar water aan te trekken en water in de huid te behouden. Het zorgt daarmee voor hydratatie en voorkomt het verlies van water in de huid. Bijkomend voordeel is dat hyaluronzuur de volume en dichtheid van de huid vergroot, waardoor de huid heel licht en tijdelijk opzwelt, en fijne lijntjes daardoor minder zichtbaar zijn.

Het meest bijzondere ingrediënt in de Benton toner is waarschijnlijk het slakkenslijm filtraat. Dit ingrediënt staat vrij hoog op de lijst (5/17) en is het paradepaardje van verschillende producten van Benton. Slakkenslijm is inmiddels een heel gebruikelijk ingrediënt in Koreaanse skincare, en wordt door verschillende Koreaanse merken gebruikt in anti-aging en anti-acne producten. Het anti-bacteriële slijm schijnt onder andere glycolzuur en elastine te bevatten, en geschikt te zijn voor zelfs de meest gevoelige huid. Het zou daarom moeten zorgen voor een zachte, gezonde huid en het helingsproces bevorderen. Slakkenslijm is niet zo goed onderzocht als andere ingrediënten, maar er zijn studies die al deze aannames bevestigen (zoals deze).

Verder zit er in de toner onder andere:
  • Beta-Glucan, een suiker verkregen uit gistextract dat als anti-oxidant werkt in huidverzorging en sterke ontstekingsremmende kwaliteiten bevat. 
  • Salicylzuur, een BHA dat in tegenstelling tot AHAs in olie oplosbaar is en daardoor tot diep in de huid kan dringen om de huid te exfolieren. Omdat de pH-waarde van deze toner hoger dan 4 is, zal de salicylzuur echter niet exfolierend werken.
  • Polyglumatic Acid, een extract dat op natuurlijke wijze uit sojabonen wordt verkregen en de elasticiteit van de huid verbeterd.
  • Verschillende plantenextracten, zoals Postelein extract (onstekingsremmend en verzachtend), Rooibos extract (een anti-oxidant) en Heemstextract (onstekingsremmend en verzorgend).
Mijn mening & ervaring
Ik ben dol op toners, en vind ze erg essentieel in een goede skincare routine. Hoewel Westerse toners vaak alcohol en andere adstringerende ingrediënten bevatten, is een goede toner naar mijn mening juist een hydraterende en verzorgend product. De Benton toner is hier een uitstekend voorbeeld van. De toner bevat veel hydraterende en geen enkele irriterende ingrediënten, en verfrist de huid zonder adstringerende ingrediënten maar door middel van het Aloe Vera water en extract.

De toner zit in een groene fles van 200 milliliter, en bestaat uit een doorzichtige vloeistof. De substantie is iets dikker dan de gemiddelde toner, en heeft een ietwat eigenaardige (maar geen onaangename) geur naar mijn mening. In andere reviews lees ik nauwelijks opmerkingen over de geur, dus dit kan zeer persoonlijk zijn. Qua substantie lijkt het een beetje op de Clarins Doux Exfoliant. Ik gebruik de toner door een behoorlijke hoeveelheid op een wattenschijfje aan te brengen en deze over mijn huid te halen.

Toen ik de toner voor de eerste keer gebruikte merkte ik al dat het een ontzettend hydraterend en verzachtend product was. Het is geen toner die je huid erg "schoon" laat voelen, maar juist alsof het wordt gevoed. Tegelijkertijd kreeg ik wel het idee dat de toner (zeer) licht exfolieerde. Als ik het wattenschijfje over mijn huid haalde zag ik altijd een grijzige/bruine waas (sorry, TMI!) waarvan ik vermoed dat het dode huidcellen zijn.

Ik heb in totaal iets minder dan drie maanden met de toner gedaan, en voor mijn gevoel is mijn huid zeker verbeterd sinds ik de toner gebruik. Ik heb een zachtere huid, en ik vermoed dat mijn huidbarrière flink is versterkt door het gebruik van deze toner. Helemaal zeker weet ik het helaas niet, want sinds ik deze toner gebruik, reinig ik mijn gezicht ook op een andere manier. Ik verwijder mijn make-up met een cleansing balm (The Body Shop Chamomile Sumptuous Cleansing Butter), en reinig mijn gezicht nog maar één keer met een normale cleanser (Murad Clarifying Cleanser), terwijl ik mijn make-up vroeger 2 keer verwijderde met de Clinique Wash Away Gel.

Ik ben ontzettend fan van de toner, en denk dat het een aanrader is voor vrijwel elk huidtype. Het is hydraterend genoeg voor de droge huid, maar verfrissend genoeg voor de vette huid. Bovendien zitten er geen verstoppende of irriterende ingrediënten in de toner (zie ook de COSDNA analyse) waardoor ik niet denk dat de toner snel voor break outs zal zorgen (hoewel dit natuurlijk anders is voor iedereen).

Verkrijgbaarheid
Benton is een Koreaans merk, en de toner wordt dan ook geproduceerd in Zuid-Korea. Het is daarmee niet makkelijk verkrijgbaar in Nederland, en de verzendtijd is vaak minimaal twee weken en kan oplopen tot zo'n 40 dagen.

Verschillende Koreaanse webshops zoals onder andere W2Beauty verkopen de toner, en ook op eBay is deze toner makkelijk te vinden en vaak zonder verzendkosten te koop.

Ingrediëntenlijst
Aloe Barbadensis Leaf Water (58%), Glycerin, Sodium Hyaluronate, Aloe Barbadensis Leaf Extract, Snail Secretion Filtrate, Salicylic Acid (0.5%), Beta-Glucan, Althaea Rosea Flower Extract, Aloe Barbadensis Leaf Extract, Polyglutamic Acid, Portulaca Oleracea Extract, Psidium Guajava Fruit Extract, Aspalathus Linearis Extract, Zanthoxylum Piperitum Fruit Extract, Pulsatilla Koreana Extract, Usnea Barbata (Lichen) Extract, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Cross Polymer.

Meer informatie
Skin & Tonics review
COSDNA Analyse van de ingrediënten

Bronnen
1, 2, 3, 4, 5,

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen